Polecamy

Logowanie



Facebook



 

W komunikacji z niemowlęciem rodzice napotykają często na trudności, które wydają się nie mieć rozwiązania. Rodzice mówią do dziecka, ale nie rozumieją odpowiedzi. Często sądzą, że tej odpowiedzi nie ma, bo ono do nich nie mówi. Nie mają pewności, czy ich rozumie. Nie są pewni, czy dobrze odczytują komunikaty pozasłowne, za pomocą których niemowlę sygnalizuje swoje potrzeby. Czekają zatem aż dziecko wypowie pierwsze słowa, żeby porozumiewać się z nim bez barier.



Tę sytuację może zmienić rozmowa z maluszkiem za pomocą migania. Okazuje się, że jest to możliwe. Dzieci potrafią migać do rodziców zanim jeszcze zaczną mówić. Dają znać, że są głodne, że coś je boli, że chcą spać lub czegoś potrzebują. Zamiast płakać i czekać aż rodzice domyślą się o co chodzi, dzieci po prostu migają. Kiedy w języku dziecka pojawiają się słowa, znaki migowe stopniowo zanikają, bo nie są już potrzebne.
Oczywiście migania trzeba dziecko nauczyć. Można wprowadzać znaki migowe już od 6 miesiąca życia.



Naukowcy potwierdzają, że warto zachęcać dzieci do jednoczesnej nauki obu języków – fonicznego i migowego - ponieważ pracują wtedy obie półkule mózgowe, co sprawia, że migające maluchy, osiągając wiek szkolny, bardzo dobrze się uczą.
Istnieje hipoteza, że nauka języka migowego może zmniejszać występowanie dysleksji
u dzieci, ponieważ synchronizuje od najmłodszych lat pracę prawej i lewej półkuli mózgowej.
Z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że ośmiolatki, które w wieku niemowlęcym uczyły się jednocześnie języka fonicznego i migowego, miały o 12 punktów wyższe IQ niż ich rówieśnicy.



Zapraszamy rodziców z niemowlętami(od 6 do 13 miesiąca życia) na warsztaty z komunikacji wizualno-przestrzennej (z elementami polskiego języka migowego): „Bobo-Migi”.



Cykl zajęć obejmuje cztery spotkania (90 minut, raz w tygodniu)



Zajęcia prowadzi Beata Ziarkowska-Kubiak, lektorka polskiego języka migowego z 20 letnim doświadczeniem w pracy zarówno z dziećmi jak i z dorosłymi, absolwentka studiów pedagogicznych na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz podyplomowych studiów językoznawczych na Uniwersytetach w Poznaniu i Warszawie, autorka wystąpień konferencyjnych i publikacji naukowych na temat roli polskiego języka migowego w komunikacji rodzinnej, szkolnej i rówieśniczej.